سختی گیر آب
نوشته شده توسط : سازآب

اصل عملکرد فیلتر تبادل یونی (سختی گیر رزینی):

تصفیه تبادل یونی زمانی ضروری است که کانی سازی به 100 میلی گرم نمک در هر 1 لیتر آب افزایش یابد. بالاترین عملکرد توسط فیلترهای مبتنی بر رزین های هیدروژن مشخص می شود. در برخورد با چنین تجهیزاتی، فلزات سنگین، عناصر سمی یا رادیواکتیو به هیدروژن ایمن تبدیل می‌شوند و نمک‌های کلسیم و منیزیم از مایع خارج می‌شوند.

سختی گیر رزینی با استفاده از محلول سدیم یون های فلزی را با یون های سدیم مبادله می کنند که باعث افزایش محتوای نمک و ایجاد واکنش های قلیایی می شود. این امر تعادل اسید و باز را تغییر می دهد و بر بدن انسان تأثیر منفی می گذارد. اما خود عناصر برای لوازم خانگی بی خطر هستند.

ماده کار غیر آلی و متخلخل است. برای اینکه تجهیزات سختی گیر آب به طور موثر کار کنند، رزین باید به طور دوره ای تمیز شود. فرکانس چنین رویه هایی با شدت عملکرد سیستم سختی گیر رزینی تعیین می شود. برای پردازش کارتریج رزین موجود در داخل سختی گیر رزینی باید از نمک خوراکی و اسید لیمو استفاده کنید. عمر مفید اعلام شده توسط تولید کننده سختی گیر رزینی حداقل 3 سال است. با استفاده از فیلتر تبادل یونی برای تصفیه آب، می توانید آن را نرم کرده و استرانسیوم، کروم، آهن و سایر ناخالصی های سنگین را از ترکیب حذف کنید.

ویژگی های تصفیه آب به روش تبادل یونی ( سختی گیر رزینی):

روش تصفیه آب با تبادل یونی بسیار رایج است و برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده می شود. از آنجایی که سختی مایع آشامیدنی در نتیجه تجمع نمک های منیزیم و کلسیم ظاهر می شود، تبادل یونی سطح آنها را تغییر می دهد و ترکیب طبیعی را بازیابی می کند. فرآوری تبدیل نمک های معدنی را به سایر ساختارهای شیمیایی و در عین حال حفظ خواص آب، ترویج می کند. برای تمیز کردن مایع، یک مبدل یونی مخصوص در فیلتر قرار می گیرد و پس از آن با آب پر می شود. مایع شروع به تراوش از طریق مبدل یونی می کند که منجر به تغییر در ساختار شیمیایی آن می شود.

هنگامی که هوادهی لغو می شود، این فناوری باعث رسوب نمک های سختی نمی شود که نیاز کاربران به نصب سیستم های فیلتر اضافی را بی نیاز می کند.

3 فیلتر یونی برتر:

تعداد زیادی فیلتر با اصل عملکرد تبادل یونی برای فروش ارائه می شود. با این حال، برخی از مدل ها مستحق توجه ویژه هستند و موقعیت های پیشرو را در رتبه بندی ها اشغال می کنند.

اینها شامل نرم کننده برای  سختی گیر آب Ecosoft FU  می شود. برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است و قادر است تا 11.7 متر مکعب مایع در ساعت را جابجا کند. از جمله مزایای سیستم تبادل یونی اکوسافت، عدم وجود رسوب در حین کار، حداقل هزینه های نگهداری، عمر طولانی رزین تبادل یونی (تا 5 سال) و همچنین پشتیبانی از محافظت در برابر نوسانات برق است. راه های زیادی برای سختی گیری آب وجود دارد، اما تبادل یونی یا همان سختی گیر رزینی محبوب ترین آنها در نظر گرفته می شود. در لیست بهترین فیلترها، مدل BWT AQA PERLA 30 قرار دارد که دارای ابعاد فشرده و ویژگی های عملکردی زیر است:

تطبیق پذیری: این سیستم هم برای خانه های خصوصی کوچک و هم برای شرکت های بزرگ مناسب است.

طعم مطبوع آب پس از تجزیه و تصفیه رطوبت مواد مغذی نرم و خوشمزه می شود. در عین حال، پس از دوش گرفتن، پوست حالت ارتجاعی دارد و بوی خوبی می دهد.

سهولت نگهداری.

در دسترس بودن گزینه BIO.

دستگاه سختی گیر تبادل یونی اکوسافت برای مصارف خانگی طراحی شده است. این دستگاه می تواند تا 1.3 متر مکعب آب تمیز در هر ساعت کارکرد و مشکل رسوب روی لوازم خانگی را از بین ببرد. هزینه های نگهداری سیستم حداقل است و عمر سرویس اعلام شده بیش از 5 سال است. این واحد از اتوماسیون کار پشتیبانی می کند و از نوسانات برق نمی ترسد.

معیارهای انتخاب فیلتر تبادل یونی:

در جستجوی تجهیزات با روش تصفیه آب تبادل یونی، لازم است برخی از معیارهای انتخاب را به طور عینی ارزیابی کنید. از جمله:

درجه سختی: این شاخص بر شدت پردازش مورد نیاز تأثیر می گذارد. آب بیش از حد سخت می تواند به لوازم خانگی آسیب برساند، زیرا رسوبات و سایر آلاینده ها روی سطح آنها جمع می شوند. برای تعیین سطح سختی از ماده خاصی استفاده می شود که پس از غوطه ور شدن در آب رنگ مربوطه را به دست می آورد. با افزایش عملکرد، رزین های تبادل یونی بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

شاخص های عملکرد. حجم مجاز مایع تصفیه شده را نمایش می دهند که پس از 1 دقیقه کارکرد به دست می آید. هر چه مقدار بالاتر باشد، تمیز کردن سریعتر خواهد بود.

نیاز به بازسازی: میانگین فاصله بازیابی رزین ها را در زمانی که سیستم به طور مکرر استفاده می شود را نشان می دهد. یک رزین تبادل یون برای یک فیلتر در هر فروشگاه چنین تجهیزاتی فروخته می شود و جایگزینی مستقل آن بسیار ساده است. میانگین عمر مفید 400-700 لیتر مایع تصفیه شده است.

حجم آب زهکشی مجاز: این به شما امکان می دهد تعداد مجاز لیتر برای پردازش همزمان را تعیین کنید و همچنین تعداد دفعات هدایت تحت فشار آب کثیف به سیستم تصفیه را نشان می دهد.

رزرو لازم است: از آنجایی که حجم آب مصرفی به تعداد اعضای خانواده و تعداد لوازم خانگی بستگی دارد، برای نگهداری مایع از مخازن مخصوص استفاده می شود.

مزایا و معایب تصفیه آب توسط سختی گیر رزینی:

روش تبادل یونی تصفیه آب تقاضای زیادی دارد و در شرایطی استفاده می شود که شاخص های شوری از حد مجاز فراتر رفته و به 100 میلی گرم نمک در هر لیتر می رسد. چنین واحدهایی مشکل سختی های قوی موجود در آب را از بین می برند و مزایای زیادی دارند. این اجازه می دهد تا آنها را برای اهداف صنعتی و خانگی استفاده کنید.

از جمله ویژگی های مثبت و مزایای استفاده از سختی گیر رزینی عبارتند از:

تمیز کردن کارآمد با کمک چنین تجهیزاتی می توان نه تنها آب آشامیدنی را تهیه کرد، بلکه پساب های صنعتی را نیز تصفیه کرد. هیچ فناوری دیگری خواص کاری مشابهی ندارد.

حذف نمک های سختی و سایر ناخالصی های تحت فرآیند تبادل یونی.

سهولت استفاده و راه اندازی.

با این حال، این سیستم علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. ابتدا، کاربر باید به طور دوره ای رزین تبادل یونی را بازسازی یا جایگزین کند، که مستلزم صرف مقادیری هزینه مالی است. ثانیاً، ماده کار باید پس از استفاده دور ریخته شود. ثالثاً سرعت پردازش پایین است، زیرا رزین تصفیه آب یک ماده آبدوست نیست و فرآیند تبادل یونی کند است. واحدهای پیشرفته عاری از بسیاری از کاستی ها هستند. سازندگان آنها را به کاتالیزورهایی مجهز می کنند که تبادل یونی را تسریع کرده و مصرف معرف ها را کاهش می دهد. در نتیجه فیلتر تا حد امکان پربازده و کارآمد می شود.

سختی گیر برای اقامتگاهها:

در صورت نیاز به کاهش سختی تمام آب ورودی به محفظه، توصیه می شود از تاسیساتی که از نظر قدرت مناسب هستند استفاده شود. امروزه اغلب از مجموعه تجهیزات با رزین های تبادل یونی استفاده می شود.

اصل عملکرد سختی گیر آب  و قیمت آن:

مواد موجود در سختی گیر آب بی ضرر هستند. آنها به شکل پلاک یا یک لایه متراکم از مقیاس ترکیب نمی شوند. به تدریج، پس‌پر از یون‌های پتاسیم و منیزیم اشباع می‌شود. برای بازیابی عملکرد آن، شستشو، حذف آلودگی های انباشته شده، بازسازی با استفاده از محلول اشباع نمک معمولی استفاده می شود. سختی گیر رزینی اتوماتیک به طور مستقل آماده سازی محلول بازسازی، شستشو و سایر عملیات کاری را انجام می دهد.

استفاده از آن به شما امکان می دهد از ماشین های ظرفشویی و ماشین لباسشویی، گرمایش و سایر وسایل، سطوح لوله کشی محافظت کنید.

یک سختی گیر آب به کاهش قابل توجهی مصرف شستشو و مواد شوینده، برق و سایر منابع انرژی کمک می کند.

کاهش سختی و یونهای سخت موجود در آب تأثیر مفیدی بر وضعیت مو و پوست خواهد داشت.

چرخه های اصلی را که یک سختی گیر آب استاندارد تولید می کند با دقت در نظر بگیرید:

سرویس. این فرآیند برای تصفیه مایع استفاده می شود. آب ناخالص وارد مخزن می شود. هنگام عبور از سیستم های تصفیه آب از شر ناخالصی ها و آلاینده ها خلاص می شود و پس از آن از طریق تابلوی پایین تر و بالابر به خط به مصرف کنندگان تغذیه می شود. در طول این عملیات، سطح محلول بازسازی در حداکثر سطح حفظ می شود. بسته به میزان مصرف آب، سختی اولیه آن، مدت زمان چنین فرآیندی از یک روز تا یک هفته خواهد بود. حتی اگر سختی گیر آب با حداقل بار استفاده شود، باید حداقل هر 10-12 روز یک بار شستشو و بازسازی شود.

شستشوی معکوس با فشار قوی آب تولید می شود و یکی از مراحل فرآیند بازسازی است. برای اجرای آن، آب منبع (تصفیه نشده) در جهت مخالف جریان عملیاتی معمولی تامین می شود. جریان آب، پس‌پر را شل می‌کند، ناخالصی‌های مکانیکی مختلف را از آن خارج می‌کند. مدت زمان این عمل از 10 تا 30 دقیقه می باشد.

بازسازی: کل این فرآیند باید به دو بخش تقسیم شود:

تامین محلول نمک غلیظ با رزین های تبادل یونی وارد مخزن می شود و در آنجا به نسبت معینی با آب اصلی و تصفیه نشده مخلوط می شود. عبور از لایه backfill خواص اولیه آن را بازیابی می کند. مایع ناخالص با ترکیبات کلسیم و منیزیم، سایر ناخالصی ها، از طریق واحد توزیع پایینی و رایزر وارد سیستم زهکشی می شود. در این مرحله از شستشوی معکوس، به دلیل الزامات ایمنی آتش سوزی، آبرسانی به مصرف کنندگان قطع نمی شود. در طول عرضه محلول، سطح مخلوط احیا کننده در مخزن مربوطه کاهش می یابد تا زمانی که شیر قطع کار کند. مدت زمان عرضه محلول از 20 تا 40 دقیقه است.

فلاش آهسته (افست): این روش پس از فعال شدن شیر قطع انجام می شود. در این مرحله، عرضه محلول مخلوط احیا کننده متوقف خواهد شد. آب تصفیه نشده با استفاده از دبی کم به ورودی سیستم در جهت کار معمولی عرضه می شود. محلول احیا کننده، همراه با ناخالصی های انباشته شده در آن، به داخل زهکش هدایت می شود. در این مرحله سطح آب نمک در مخزن تغییر نمی کند. مدت زمان عمل حدود 30 دقیقه است.

فلاش مستقیم (طبیعی): در جهت عادی، از ورودی سیستم تولید می شود. در طی این روش، بقایای تمام ناخالصی ها به سیستم زهکشی تخلیه می شود و اولین قسمت از آب تصفیه شده از یون های کلسیم و منیزیم نیز تامین می شود. با افزایش فشار، سرعت جریان افزایش می یابد. چنین عملیاتی نه تنها آلاینده ها را حذف می کند. پس‌پر را فشرده می‌کند که کیفیت فیلتر آن را بهبود می‌بخشد. علیرغم اینکه عرضه نمک قرصی برای سختی گیر آب در خروجی متوقف نمی شود، استفاده از آن در این مرحله توصیه نمی شود. سطح محلول نمک در مخزن بدون تغییر باقی می ماند. مدت زمان شستشوی مستقیم 5 تا 15 دقیقه است.

افزایش سطح محلول احیا کننده: در این مرحله آب به مخزن مناسب می رسد. هنگامی که به یک علامت مشخص می رسد، یک شیر شناور فعال می شود، یا یک سنسور که سیگنالی را به واحد کنترل می فرستد. در ابتدا، غلظت چنین محلولی کم خواهد بود، اما به مرور زمان به مقدار مورد نظر افزایش می یابد. در این مرحله آب خروجی از سیستم به طور کامل تصفیه می شود. مدت زمان افزایش سطح از 5 تا 15 دقیقه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سختی گیر رزینی به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: